Здраво старење и предлог вежби

Студијски програм : Мастер академске студије, физичко васпитање, физичка активност и здравље
Назив предмета: Здраво старење и предлог вежби
Наставник/наставници: Доц. др Валдемар Штајер, Проф. др Марко Стојановић
Статус предмета: Изборни
Број ЕСПБ: 4
Услов: нема
Циљ предмета

Након завршетка овог наставног студијског програма студенти се кроз теоретску и практичну наставу оспособљавају да воде, планирају и програмирају физичку ативност код популације трећг доба (особе старије од 65 година), те уз директан или индиректан начин утицало на елементе опште (здравствене) и специфичне физичке форме повезане са здрављем. Утицај на промоцију здравих животних стилова и здравог старења код особа треће доби.

Исход предмета

Студенти који успешно реализују све предметне обавезе су оспособљени да самостално воде, планирају и програмирају физичку активност или вежбање популације узраста старије од 65 година старости. Практично су оспособљени да користе методе, технике извођења вежби и техничку опрему неоходну за правилно вођење, скрининг, планирање и програмирање вежбања код особа треће доби.

Садржај предмета

А) Теоријска настава је усмерена на стицање теоретских знања за правилно вођење, скрининг, планирање и програмирање вежбања код популације треће доби. Кроз области: 1) Морфолошки и физиолошки фактори старења; 1.1 Мофолошке промене изазване старењем; 1.2 Физиолошке промене изазване старењем; 1.3 Значај физичког вежбања код популације треће доби; 1.4 Разумевање психолошких и социолошких фактора старења; 2) Смернице за скрининг и тестирање особа треће животне доби; 2.1 Смернице и практични алати за скирнинг вежбача; 2.2 Методе и одабир тестова за процену физичке форме повезане са здрављем; 2.3 Техника извођења тестова за процену физичке форме повезане са здрављем; 2.4 Интерпретација резултата тестова за процену физичке форме повезане са здрављем код особа треће животне доби; 3) Физиолошки аспекти и смернице програмирања тренинга код особа треће животне доби; 3.1 Разумевање физиолошких промена изазваних старењем 3.2 Програмирање и предлог вежби за особе треће животне доби 3.3 Методе и алати за праћење тренинга код особа треће животне доби; 4) Смернице за програмирање тренинга снаге код особа треће животне доби; 5) Смернице за програмирање аробног тренинга код особа треће животне доби 6) Смернице за програмирање тренинга флексибилности, 3-Д равнотеже и централне стабилности трупа

Б) Практична настава је усмерена на стицање педагошко-стручна праксе и методичких знања вођења, планирања и програмирања вежбања код код популације (особа) трећг доба (осове старије од 65 година) кроз: 1) Програмирање тренинга снаге; 2) Пограмирање аробног тренинга; 3) Програмирање тренинга флексибилности, 3-Д равнотеже и централне стабилности трупа

Literatura

Rikli, E.R. (2019). Senior fitnes test priručnik. Novi Sad: Fakultet sporta i fizičkog vaspitanja Univerzitet u Novom Sadu

Hejvud, K.M. i Gečel, N. (2016). Motorički razvoj kroz život. Podgorica: Univerzitet Crne gore. Sharkey, B.J. i Gaskil S.E. (2008). Vežbanje i zdravlje. Beograd: Data Status.

Zatsiorsky, V.M. i Kraemer W.J. (2009). Nauka i praksa u trenigu snage. Beograd: Data Status.

Kay, A. i Norman, V. (2010). Exercise and wellness for older adults. Champaign,IL: Human Kinetics

Број часова активне наставе Теоријска настава: 1 Практична настава: 2 СИР: 2
Методе извођења наставе: Предавања, консултације, вежбе, стручна пракса, семинар, интерактивна настава, СИР
Оцена знања (максимални број поена 100)
Предиспитне обавезе поена Завршни испит поена
активност у току предавања 10 писмени испит 30

 

практична настава 30 усмени испт
колоквијум-и 15 ……….
Самостално истраживачки рад (СИР) 15
Начини провере знања могу бити различити; наведено у табели су само неке опције: (писмени испит, усмени испит, презентација пројекта, семинари итд……
*максимална дужна 2 странице А4 формата