Студијски програм : Мастер академске студије, физичко васпитање, физичка активност и здравље | ||||
Назив предмета: Здраво старење и предлог вежби | ||||
Наставник/наставници: Доц. др Валдемар Штајер, Проф. др Марко Стојановић |
||||
Статус предмета: Изборни | ||||
Број ЕСПБ: 4 | ||||
Услов: нема | ||||
Циљ предмета
Након завршетка овог наставног студијског програма студенти се кроз теоретску и практичну наставу оспособљавају да воде, планирају и програмирају физичку ативност код популације трећг доба (особе старије од 65 година), те уз директан или индиректан начин утицало на елементе опште (здравствене) и специфичне физичке форме повезане са здрављем. Утицај на промоцију здравих животних стилова и здравог старења код особа треће доби. |
||||
Исход предмета
Студенти који успешно реализују све предметне обавезе су оспособљени да самостално воде, планирају и програмирају физичку активност или вежбање популације узраста старије од 65 година старости. Практично су оспособљени да користе методе, технике извођења вежби и техничку опрему неоходну за правилно вођење, скрининг, планирање и програмирање вежбања код особа треће доби. |
||||
Садржај предмета
А) Теоријска настава је усмерена на стицање теоретских знања за правилно вођење, скрининг, планирање и програмирање вежбања код популације треће доби. Кроз области: 1) Морфолошки и физиолошки фактори старења; 1.1 Мофолошке промене изазване старењем; 1.2 Физиолошке промене изазване старењем; 1.3 Значај физичког вежбања код популације треће доби; 1.4 Разумевање психолошких и социолошких фактора старења; 2) Смернице за скрининг и тестирање особа треће животне доби; 2.1 Смернице и практични алати за скирнинг вежбача; 2.2 Методе и одабир тестова за процену физичке форме повезане са здрављем; 2.3 Техника извођења тестова за процену физичке форме повезане са здрављем; 2.4 Интерпретација резултата тестова за процену физичке форме повезане са здрављем код особа треће животне доби; 3) Физиолошки аспекти и смернице програмирања тренинга код особа треће животне доби; 3.1 Разумевање физиолошких промена изазваних старењем 3.2 Програмирање и предлог вежби за особе треће животне доби 3.3 Методе и алати за праћење тренинга код особа треће животне доби; 4) Смернице за програмирање тренинга снаге код особа треће животне доби; 5) Смернице за програмирање аробног тренинга код особа треће животне доби 6) Смернице за програмирање тренинга флексибилности, 3-Д равнотеже и централне стабилности трупа Б) Практична настава је усмерена на стицање педагошко-стручна праксе и методичких знања вођења, планирања и програмирања вежбања код код популације (особа) трећг доба (осове старије од 65 година) кроз: 1) Програмирање тренинга снаге; 2) Пограмирање аробног тренинга; 3) Програмирање тренинга флексибилности, 3-Д равнотеже и централне стабилности трупа |
||||
Literatura
Rikli, E.R. (2019). Senior fitnes test priručnik. Novi Sad: Fakultet sporta i fizičkog vaspitanja Univerzitet u Novom Sadu Hejvud, K.M. i Gečel, N. (2016). Motorički razvoj kroz život. Podgorica: Univerzitet Crne gore. Sharkey, B.J. i Gaskil S.E. (2008). Vežbanje i zdravlje. Beograd: Data Status. Zatsiorsky, V.M. i Kraemer W.J. (2009). Nauka i praksa u trenigu snage. Beograd: Data Status. Kay, A. i Norman, V. (2010). Exercise and wellness for older adults. Champaign,IL: Human Kinetics |
||||
Број часова активне наставе | Теоријска настава: 1 | Практична настава: 2 | СИР: 2 | |
Методе извођења наставе: Предавања, консултације, вежбе, стручна пракса, семинар, интерактивна настава, СИР | ||||
Оцена знања (максимални број поена 100) | ||||
Предиспитне обавезе | поена | Завршни испит | поена | |
активност у току предавања | 10 | писмени испит | 30 | |
практична настава | 30 | усмени испт | |
колоквијум-и | 15 | ………. | |
Самостално истраживачки рад (СИР) | 15 | ||
Начини провере знања могу бити различити; наведено у табели су само неке опције: (писмени испит, усмени испит, презентација пројекта, семинари итд…… | |||
*максимална дужна 2 странице А4 формата |