Студијски програм: МАС – Физичко васпитање, физичка активност и здравље |
Назив предмета: Медицина животног стила |
Наставник/наставници: Проф. др Сергеј Остојић, Асис. Јелена Сланкаменац |
Статус предмета: Обавезни |
Број ЕСПБ: 5 |
Услов: нема |
Циљ предмета
Пружање основних знања неопходних студентима како би боље разумели ову нову област истраживања и праксе, укључујући најновија истраживања заснована на доказима о односима између фактора животног стила и болести. Циљ предмета је и стицање практичних знања о алатима неопходним за решавање растуће кризе јавног здравља користећи холистички приступ ка физичком и менталном благостању. |
Исход предмета
Након завршетка овог студијског програма, студент треба да буде у стању да: разматра глобално оптерећење од болести и факторе ризика савремене епидемије болести, покрива различите приступе исхрани (укључујући медитеранску исхрану и дијететске приступе заустављању хипертензије), разуме и примењује принципе медитеранског начина живота, холистички приступ здрављу и добробити, као и да примењује алате превентивне медицине. |
Садржај предмета
Теоријска настава Недеља 1. Базични концепти: здравље, велнес и животни стил Недеља 2. Епидемија болести животног стила: глобално оптерћење и фактори ризика Недеља 3. Компоненте нездравог животног стила Недеља 4. Карактеристике и принципи здравог животног стила Недеља 5 Исхрана: од нутријената до образаца исхране Недеља 6. Популарни обрасци исхране широм света Недеља 7. Медитеранска исхрана: обрасци и карактеристике Недеља 8. Медитеранска парадигма животног стила Недеља 9. Физичка активност у региону Медитерана Недеља 10. Сан и ефекти на здравље Недеља 11. Социјални живот и менаџмент стреса Недеља 12. Медитерански животни стил у превенцији и третману метаболичких болести Недеља 13. Гојазност и тип 2 дијабетес у контексту медицине животног стила Недеља 14. Дислипидемије и метаболички синдром у контексту медицине животног стила Недеља 15. Закључак. Практична настава Недеља 1. Дијетни модели и једнодневни план исхране – део 1 Недеља 2. Дијетни модели и једнодневни план исхране – део 2 Недеља 3. Креирање оброка у контексту Медитеранске исхране Недеља 4. Процена различитих компоненти животног стила: физичка активност Недеља 5 Процена различитих компоненти животног стила: исхрана Недеља 6. Процена различитих компоненти животног стила: сан Недеља 7. Процена различитих компоненти животног стила: стрес Недеља 8. Гојазност: студија случаја Недеља 9. Тип 2 дијабетес: студија случаја Недеља 10. Хипертензија: студија случаја Недеља 11. Дислипидемија: студија случаја Недеља 12. Метаболички синдром: студија случаја Недеља 13. Неуродегенеративне болести и деменција: студија случаја Недеља 14. Мотивациони интервју и промена животног стила Недеља 15. Закључак |
Литература
Sidossis LS, Kales SN. Textbook of Lifestyle Medicine. Wiley Blackwell (2022). |
Број часова активне наставе | Теоријска настава: 1 | Практична настава: 1 | ||
Методе извођења наставе
Предавања, практичне вежбе, е-учење, самосталан рад студената, менторски рад, консултације с наставником. Заједничко или групно решавање постављених проблема и закључивање. |
||||
Оцена знања (максимални број поена 100) | ||||
Предиспитне обавезе | поена | Завршни испит | поена | |
активност у току предавања | 30 | писмени испит | 40 | |
практична настава | усмени испит | |||
колоквијум-и | 20 | ………. | ||
семинар-и | 10 | |||
*максимална дужна 2 странице А4 формата |